top of page

השמנת יתר בחיות מחמד

האם כלבכם גדל לרוחב מדי יום? האם קשה עד בלתי אפשרי להרים בידיים את חתולכם האהוב? האם ילדים צוחקים למראה חיית המחמד שלכם?

אם עניתם בחיוב על אחת מהשאלות הללו כנראה שחיית המחמד שלכם סובלת מעודף משקל... השמנה בקרב חיות המחמד הינה בעיה נפוצה וביכולתה לפגוע בבריאות בעל החיים ובאיכות חייו. השמנת יתר מוגדרת כעלייה של 15% או יותר ממסת הגוף האידיאלית לבעל החיים.

כיצד נזהה האם בעל חיים סובל מעודף משקל?

טבלאות אשר מפרטות את טווח המשקלים האידיאלי לפי סוג וגזע בעל החיים. הערכה על ידי הוטרינר המטפל. הצורה המקובלת כיום להערכת המצב הגופני של חיית המחמד נקראת BCS (body condition score ( שבה קיים טווח מ-1 (רזה בצורה קיצונית) עד ל-5 (שמן בצורה קיצונית). ההערכה נעשית ע"פי התבוננות בבעל החיים וכן מישוש הצלעות, האגן וחוליות עמוד השדרה (ראה ציור מצורף).

טבלה להערכת מצב גופני בכלבים וחתולים
טבלה להערכת מצב גופני בכלבים וחתולים

טבלה להערכת מצב גופני בכלבים וחתולים

מהם הגורמים להשמנת יתר?

גורמים גנטיים (נטייה משפחתית, גזעי כלבים מסוימים). גיל- לבע"ח מבוגר יש נטייה לעליה במשקל. נטייה פיזיולוגית בבעלי חיים שעברו ניתוח עיקור או סרוס. מין- נקבות נמצאות בסיכון גבוה יותר ב- 60% לפתח השמנת יתר מאשר זכרים. משני למחלה ראשונית אחרת (למשל תת פעילות של בלוטת התריס). שימוש בתרופות מסוימות (כגון סטרואידים לתקופה ממושכת). העדר או צמצום פעילות גופנית. תזונה לא מתאימה: סוג מזון שאיננו מתאים, כמות רבה מדי ומתן חטיפים ונשנושים.

מהן הסכנות שבהשמנת יתר?

* עומס רב על מערכות השלד והדם של בעל החיים: התעייפות מהירה מידי, חוסר עמידות בפני חום, קושי בריצה ובהליכה. * החמרת בעיות רפואיות עד כדי פגיעה ממשית באיכות חיי הכלב: כלבים הסובלים מבעיות מפרקים (רוב הכלבים הגדולים), בעיות לב ובעיות נשימה. * פגיעה קשה בכבד עקב חוסר אכילה מכל סיבה שהיא (השתמנות כבד) – בעיה מאוד נפוצה בחתולים שמנים. * התהוות מחלות כגון סכרת, פגיעה בלב, בעיות פוריות, מחלות עור, סרטן ועוד. * סיכון גבוה יותר בהליכים המבוצעים בהרדמה. * קיצור תוחלת החיים ופגיעה באיכות החיים. בעבודות סטטיסיטיות הראו כי כלבים בעודף משקל חיו כ-3 שנים פחות מכלבים במשקל תקין.

תוכנית לטיפול בהשמנת יתר

הטיפול היעיל ביותר הינו למנוע את הבעיה מראש: בבעלי חיים עם נטייה להשמנה יש לבצע מעקבי משקל תקופתיים ולהתאים אורח חיים בריא. יש לזכור שמניעת העליה במשקל קלה הרבה יותר מהורדה במשקל!!!

בשלב ראשון יש לוודא שאין בעיה רפואית שגורמת לעליה במשקל. ישנן מחלות כגון תת פעילות בלוטת התריס שגורמות לעליה משמעותית במשקל ועד שלא יטופלו - לא תתאפשר הירידה במשקל ולעתים עצם הטיפול במחלה יגרום לירידה במשקל. לאחר מכן יש להפעיל תוכנית מניעה / טיפול הכוללת ירידה בכמות הקלוריות הנכנסות ועליה בכמות הקלוריות היוצאות. לכל חיה ובעליה יש להתאים תוכנית טיפולית להורדה במשקל. אחד היסודות לתוכנית טיפולית מוצלחת הוא שכל בני המשפחה יכירו בעובדה שיש בעיה ויש צורך לטפל בה. בלי שיתוף פעולה מלא – הכשלון מובטח מראש.

תוכנית ההורדה במשקל כוללת מרכיבים שונים, בהתאמה אישית. באופן כללי קצב ירידה מומלץ הוא אחוז אחד בשבוע, כך שכלב ששוקל 25 ק"ג ומשקל היעד שלו הוא 20 ק"ג - צריך לרדת כ-1 ק"ג בחודש, כלומר ייקח לו כמעט חצי שנה להגיע למשקל היעד. נדרשת הרבה סבלנות.


מרכיבי תוכנית הירידה במשקל תכלול את הרכיבים הבאים:

  • קביעת משקל יעד. יעד זה יכול להשתנות במשך הזמן.

  • מודעות והכרה בצורך של ירידה במשקל בקרב כל בני הבית. קצת חסר טעם לבנות תוכנית לירידה במשקל כאשר אחד מבני הבית לא מסוגל להימנע ממתן תוספות מזון לחיית המחמד.

  • הגברת פעילות גופנית קבועה כגון: הליכות, משחקים, שחיה, ריצות וכו' בהתאם ליכולת החיה והבעלים.

  • מתן מזון מסוג מסויים / דיאטטי / רפואי.

  • התאמת כמות מזון קבועה ליממה.

  • הגדרת מספר האכלות ליממה.

  • מניעת נשנושים יזומים.

  • מניעת הסתובבות חופשית ללא השגחה.

  • מעקבי משקל במרווחים קבועים מראש ושינויים ברכיבי התוכנית לפי קצב ההתקדמות.

צוות מרפאת כל חי ישמח לבנות תוכנית טיפול אישית מקיפה למניעת השמנה וטיפול בבעלי חיים בעודף משקל לכל חיה. במסגרת התוכנית נסייע ככל שנדרש בהרזיית חיית המחמד עד שתגיע למשקל היעד ולאחר מכן בשמירה על משקל זה.


bottom of page