top of page

דלקת רחם בכלבות ובחתולות


כלבה
כלבה

מהי דלקת רחם?

דלקת רחם (Pyometra בשפה המקצועית) הינו מצב דלקתי שבו מצטברת מוגלה בתוך רחם הנקבה – איבר הרביה הנקבי שנמצא בחלל הבטן. המחלה נפוצה בכלבות ובחתולות בוגרות שאינן מעוקרות ומופיעה גם ביונקים אחרים כגון מכרסמים וארנבונים.

דלקת רחם הינו מצב מסכן חיים המחייב טיפול וטרינרי דחוף: לחיה עלולים להיגרם נזקים בלתי הפיכים שיכולים לנבוע מהתהליך הדלקתי הקשה ומהפגיעה בכליות שמלווה את דלקת הרחם. דלקת הרחם מתרחשת על פי רוב בתקופה שלאחר הייחום בעקבות השינויים ההורמונליים שמתרחשים בגוף הנקבה. פעמים רבות הזרקת הורמונים ממקור חיצוני (למניעת או הפסקת יחום או הריון) מהווים גורם ראשוני לתהליך. ישנם שני מופעים לדלקת רחם: דלקת רחם פתוחה ודלקת רחם סגורה. ההבדל בין המופעים נובע מכך שבדלקת הרחם הפתוחה צואר הרחם פתוח ולכן המוגלה יכולה לצאת מהגוף דרך הנרתיק לעומת דלקת רחם סגורה שבה המופע הקליני חריף הרבה יותר, למוגלה אין לאן לצאת והרחם עלול להיקרע בתוך בטן הנקבה ולגרום למותה.

מתי חושדים בדלקת רחם?

הסימנים הקליניים של נקבה החולה בדלקת רחם יכולים לכלול חום, אפטיה, חוסר תאבון, הקאות, שתיה מרובה, השתנה מרובה, צליעה, אי נוחות ואף כאב בבטן. בנוסף, אם החיה סובלת מדלקת רחם פתוחה רואים לעתים ליקוק אחורי מרובה ו/או הפרשות מוגלתיות מהנרתיק בעלות צבע צהבהב ירוק או חום עם ריח רע הזולגות על הרגלים האחוריות. בדלקת רחם סגורה כאמור המוגלה נשארת ברחם ולכן לא נראה הפרשות מוגלתיות. המחלה מופיעה במרבית המקרים מספר שבועות לאחר הייחום. כמובן שאם הכלבה קיבלה בעברה זריקות הורמונליות מסיבות שונות - החשד לדלקת רחם מתגבר.

כיצד מאבחנים דלקת ברחם?

האבחנה כוללת חשד קליני על פי הסטוריה רפואית, סימנים קליניים, בדיקות דם בהם יש פגיעה בתפקוד הכליות ועליה בספירת הדם הלבנה ובדיקה מיקרוסקופית של ההפרשות הנרתיקיות. האבחנה הכמעט ודאית מתקבלת בבדיקת אולטרסאונד של הבטן בה יש הדגמת רחם מלא נוזל צמיג /מוגלה.


כיצד ניתן לטפל בדלקת רחם

הטיפול היעיל והמומלץ הינו ניתוח עיקור הכולל הוצאת הרחם המודלק ושתי השחלות. לעתים יש צורך בשלבים ראשוניים של ייצוב רפואי הכולל עירוי נוזלים ותרופות שונות. חשוב לזכור שעיקור חיה עם דלקת רחם הינו מסוכן בצורה משמעותית מעיקור שיגרתי ומתוכנן של חיה בריאה: החיה מוכנסת לניתוח כשהיא חולה מאוד, במצב פיסי ירוד עם חשש שהרחם יקרע בבטן והמוגלה תישפך לתוך חלל הבטן. טיפול רפואי בדלקת רחם בתרופות בלבד בלי עיקור שמור למקרים המסויימים בהם חשוב לשמר את הרחם להריון עתידי (כלבה גזעית המיועדת להרבעה) ומוגבל למקרים קליניים קלים בהם יש דלקת רחם פתוחה ומצבה הקליני של החיה מאפשר זאת. הטיפול הרפואי כולל בין היתר תרופות אנטיביוטיות ותרופות מכווצות רחם. הטיפול לא קל עבור החיה, בעל אחוזי ריפוי לא גבוהים ומחייב את החיה להתעבר בייחום הקרוב.


כיצד ניתן למנוע התפתחות של דלקת רחם?

המניעה היעילה ביותר היא לעקר את הנקבה בגיל צעיר כאשר מצבה הגופני טוב. ישנם שיקולים שונים בבחירת גיל העיקור המומלץ ובכל מקרה מומלץ לבצעו עד גיל שנתיים. בנוסף מומלץ להימנע מלתת לנקבה זריקות הורמונליות למניעת ייחום ו/או הריון שכן טיפולים אלה ידועים זה מכבר כגורמי סיכון מאוד משמעותיים בגרימת דלקת רחם (וגידולי עטין).

bottom of page