top of page

תולעת הפארק בכלבה

לוקה, כלבת האסקי מעורבת בת 10 חודשים, הגיעה למרפאת כל חי עם סימנים של חולשה ודכאון, לאחר שהקיאה מספר פעמים אוכל לא מעוכל והצואה שלה היתה שחורה (מעיד על דימום במערכת העיכול). בבדיקות המקיפות שנערכו במרפאה נמצא שהכלבה אנמית מאד – סובלת מחוסר בכדוריות דם אדומות. בוצעו צילומי רנטגן רגילים ומיוחדים, בהם גילינו גוש גדול בקיבה של לוקה, במיקום שמתאים לפגיעה הנובעת מתולעת הפארק (ספירוצרקה לופי). אותו גוש הוא המקור לדימום שגרם לצואה השחורה ולאיבוד הדם החריף.


צילום רנטגן של כלבה עם תולעת הפארק
צילום רנטגן של כלבה עם תולעת הפארק

לוקה החלה לקבל טיפול אינטנסיבי שכלל, בין היתר, טיפול תומך כללי וטיפול ספציפי בתולעת הפארק. למחרת הקיאה לוקה מספר תולעים בוגרות של תולעת הפארק.


תולעת הפארק
תולעת הפארק

עם הטיפול שקיבלה לוקה מצבה השתפר מאוד: היא הפסיקה להקיא ולפלוט מזון, הצואה חזרה לצבעה הנורמלי, חל שיפור משמעותי במצב כדוריות הדם האדומות ומצב רוחה השתפר פלאים.

ספירוצרקה לופי (Spirocerca lupi), הינה תולעת המועברת ע"י חיפושיות זבל. כלבים אשר מרחרחים צואה של כלבים אחרים, דשא או זבל עלולים לבלוע אותן. החיפושית מעוכלת והתולעת בוקעת מתוכה ונודדת בגוף. התולעת עלולה לגרום למוות פתאומי בגלל קרע בכלי דם גדולים, הקאות כרוניות, אובדן משקל, צליעה, חולשה כללית ועוד.

מאחר ולרוב הסימנים הקליניים מופיעים מספר חודשים לאחר הדבקת הכלב בתולעת, המניעה היא מילת המפתח בהתמודדות מול תולעת הפארק:

-         טיולים עם מחסום פה.

-         איסוף צואה.

-         מניעת אכילת זבל ע"י הכלב.

-         מניעת שחרור כלבים ללא השגחה.

-         טיפולים תרופתיים בחומרים כנגד תולעת הפארק שניתנים בתדירות קבועה. במרפאת כל חי ניתנת זריקה של חומר הנקרא דקטומקס אחת ל-3 חודשים.

bottom of page