top of page

חיות בר פצועות - עשה ואל תעשה

אנשים רבים פונים אלינו למרפאה ומבקשים עצה לגבי חיית בר פצועה שמצאו. קיפודים, עטלפים, זיקיות, חרדונים, צבים ומגוון רחב של בעלי כנף הם חלק נכבד מהטבע העירוני שלנו

ולא פעם יוצא לנו לפגוש אותם ליד ביתנו בין אם הם בריאים ושלמים ובין אם הם פצועים.

קיפוד שנמצא בחצר בית
קיפוד שנמצא בחצר בית

אז מה עושים?

ראשית יש לזכור שחיות הבר הן שכנות שלנו שגרות בקרבתנו- בגינה מאחור, על העץ שבחצר. לעתים ניתן לצפות בהן ביום או בלילה כתלות בשעות הפעילות שלהן ולכן חשוב מאד לזכור שלא כל חיה שנתקלנו בה אכן פצועה וזקוקה לטיפול רפואי כשלהוא. ולא פעם עצם ההתערבות שלנו רק פוגעת ועלולה להיות בעלת השלכות בלתי הפיכות על המשך חייה של החיה.

רוצים דוגמאות?

מציאת קיפוד בסבך שמתכדר ונושף בחוזקה לעברינו בשעות בין הערביים- לילה, זוהי התנהגות נורמלית לחלוטין שמטרתה הגנה והרתעה ולכן עדיף במצב כזה פשוט להתרחק ולתת לקיפוד להירגע ולהרגיש בטוח. צב קטן שמסתובב בגן, אל דאגה, לא הלך לאיבוד לאימא שלו. צבים חיים בגפם מהרגע שבוקעים והם יודעים להסתדר מצוין ולכן אין צורך לרחם עליהם ולאמץ אותם אל ביתנו. מלבד עבירה על החוק (חוק ההגנה על חיות הבר) אנחנו באמת פוגעים באיכות חייו ועלולים להביא עליו מחלות שנובעות בעיקר מתזונה לא נכונה, אך לא רק .

אז מתי כן להתערב ולהביא את החיה לטיפול וטרינרי?

במידה ואנו מזהים פציעה – רגל שבורה, כנף שבורה, פצעי נשיכה, החיה אינה מגיבה גם כשאנו מתקרבים ונוגעים בה, אז יש להכניס את החיה לתוך קופסת קרטון מרופדת (מגבת, עיתון) ולהביא אותה במהירות האפשרית לטיפול וטרינרי. במידה ומצאנו גוזל שנפל מהקן - במידה ואנו רואים את הקן ממנו נפל הגוזל מומלץ לנסות להשיב את הגוזל לחיק משפחתו. מומלץ לא לנסות ולטפל בחיית בר לבד ללא ייעוץ וטרינרי- לא להאכיל או לתת מים בכוח. פעמים רבות פעולות אלו עלולות לגרום לנזק ולחנק של בעל החיים. עד להבאת החיה לטיפול וטרינרי יש לשמור אותה בסביבה חמימה, חשוכה ושקטה. ככל שהסביבה תהיה שקטה יותר כך יקטן הסטרס בו החיה נמצאת.


לאן להעביר חיות בר פצועות?

בית החולים לחיות בר של רשות שמורות הטבע נמצא בספארי ברמת גן ולשם יש להעביר חיות בר שדורשות טיפול. מומלץ לדבר עם מוקד רשות שמורות הטבע (*3639) לפני ההעברה לשם. ניתן להיעזר ברשת המתנדבים דרך דף הפייסבוק "חיבולנס - העברת חיות בר לספארי".

בעלי חיים הנחשבים כמזיקים ואינם מטופלים בבית החולים לחיות בר בספארי (יונים, עורבים, דררות, מיינות ועוד), ניתן להעביר בצורה עצמאית אל עמותת "למען חיות הבר" ממושב אלישמע (טל 054-5203071)

bottom of page